zaterdag 3 augustus 2013

Pitabroodjes met falafel

Wat ik regelmatig eet, daar ik dat echt heerlijk vind zijn pitabroodjes met falafel.
Dit keer leek het me een uitdaging om zelf de pitabroodjes eens te maken!
Met bijgaand recept kun je 6 pitabroodjes maken.


Ingrediƫnten

350 g bloem en bloem om te bestuiven
210 ml lauw warm water
1 el olijfolie
2/3 zakje instant gist
1+1/2 tl zout
1 tl suiker

Bereidingswijze

In een schaaltje meng je de gist met het lauw warm water en de suiker, je laat het mengsel 10 minuten staan.
Je zeeft de bloem met het zout en mengt dit met het gist mengsel en de olijfolie.
Kneed het deeg tot een elastische bal die van het met bloem bestoven werkblad los laat.
Verdeel het deeg in 6 gelijke stukken en rol met de binnenkant van je hand de stukken tot 6 gelijke balletjes.
Laat de balletjes 40 minuten rusten onder een klamme theedoek op een warme plaats.
Druk de balletjes nu plat tot schijven van 5 mm dik.
Laat de platte schijven weer 10 minuten rusten onder een klamme theedoek.
Verwarm ondertussen de oven voor op 230*C.

Bestrooi de pitabroodjes licht met bloem en bak ze circa 10 minuten in de voorverwarmde oven totdat de broodjes opgezwollen en lichtbruin zijn.
Laat de pitabroodjes afkoelen op een rooster.
Ik maak hier dan altijd zelf knoflooksaus bij.  Voeg 2 el mayolijn van Remia (let op: enkel de pot is vegan, staat ook 100% plantaardig op vermeld) toe aan 4 el Alpro sojayoghurt naturel.
Roer dit goed door elkaar. Pers 1 teentje knoflook uit en voeg dit hier aan toe, tezamen met wat dille (gedroogd of vers) en zwarte peper.
De falafel heb ik gewoon gekocht, maar dit kun je uiteraard ook zelf maken. Wellicht dat ik dat de volgende keer eens ga proberen.
Dit was in elk geval het uiteindelijke resultaat:
Het was erg lekker. Lekkerder dan pitabroodjes uit de supermarkt! De smaak komt overeen, echter smaakt dit lang niet zo chemisch/fabrieksmatig. Heerlijk lekker zelf gebakken brood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten